Arga Farbror Cramler

Arga Farbror Cramler

Om Bloggen

Åsikterna i den här bloggen är högst personliga och jag representerar varken någon politisk inriktning eller religiös uppfattning. Om du inte tycker som jag så är du välkommen att kommentera så att vi kan skapa en konstruktiv debatt!

Nätresebyråer

Arga Farbror Cramler surnar ur!Posted by Cramler Thursday, November 12 2009 16:57:23

Har ni tänkt på vad lätt det är att beställa flygbiljetter på nätet? Det är bara att surfa in på en nätresebyrå, fylla i några uppgifter och sedan vifta med plastkortet i cyberrymden. På mindre än en minut har det digitala lädret dränerats på några tusenlappar och innan du hunnit släppa en normallång fjärt ligger en e-ticket in din elektoniska inkorg. Bara att ta med passet till flygplatsen och lätta! Så här borde det vara, men vad händer när inte allt går som det ska? Då kan det bli ett litet helvete vilket jag ska berätta om nu...

Följande historia tar sin början i månadsskiftet Juni – Juli när jag efter fyra veckor i Belgrad skulle åka hem och hälsa på mina nära och kära. Vistelsen hemma skulle bli kort, från fredag kväll till söndag eftermiddag. Glad i hågen åkte jag från jobbet ut till flygplatsen och när jag kommer fram till incheckningen slänger jag ett getöga på monitorn för avgångstider. Jag blinkar till och kollar extra noga, min flight är fem och en halv timme försenad! Det betyer att jag kommer att missa min flight från Berlin till Arlanda. Kvinnan i inceckningen säger till mig att det är nog lika bra att jag talar med flygbolagets – JAT Ariways – representanter innan jag checkar in...

På JAT:s kontor sitter en herre i vit svettig nylonskjorta och kjedjeröker samtidigt som han upphetsat pratar i två mobiltelefoner. Hans engelska är lika dålig som min serbieska och efter fem minuter ber jag honom dra åt helvete på svenska. Jag ska tydligen söka upp biljettluckan i stället. Där sitter en betydligt trevligare person som kollar alla mina uppgifter i datorn och samtidigt ruska oroväckande på huvudet. Efter 20 minuters ruskande får jag beskedet att jag inte kan komma till Sverieg idag, men jag är välkommen att ta eftermiddagsflighten i morgon lördag. Jomenvisst! Jag hinner vara 22 timmar i Sverige innan jag ska åka tillbaka. Det går fetbort, som det heter på nysvenska. Han ber mig då att jag kontaktar min resebyrå i stället. Just det ja, resebyrån. Inte har jag något telefonnummer till dem och inte finns det något trådlöst nätverk som funkar på flygplatsen! Sur som en säck citroner slänger jag mig i en taxi tillbaka till lägenheten. På vägen dit ringer jag min rumskamrat Artur och meddelar att han kommer att få tillbringa helgen med en jävligt sur svensk kollega...

Taxin stannar utanför mitt hus och jag går direkt de 50 metrarna till Highlander – en non stop kiosk för internationell sprit – och införskaffar en hela Jägermeister som korkas upp så fort jag kommit innanför lägenhetsdörren. Jag sjunker modstulet ned i min fåtölj och fäller upp datorn, tar en rejäl klunk av Jägern och knappar in www.travelstart.se i webbläsaren. Jag letar efter kundtjänst och upptäcker då att för att kunna ringa dem så behöver jag köpa tilläggstjänsten ”Travel Assist”! Fy fan för tilläggstjänster! Att kunna ringa en kundtjänst ska vara GRATIS och är varje kunds RÄTTIGHET! Jag hittar då ett kontaktformulär där jag beskriver min situation och undrar om jag kan få pengarna tillbaka. När jag tryckt på sänd-knappen kommer en sida upp som informerar om att det kommer att ta sju dagar att få svar på min fråga eftersom jag inte har ”Travel Assist”! Locket på datorn åker igen med en smäll och jag nyper ihop korken till Jägerflaskan och slänger den i soporna...

Efter ett antal dagar får jag svar. Travelstart meddelar att det varit i kontakt med JAT och fått full auktorisation för att betala tillbaka mina pengar. Tur var väl det, för om innte flygbolaget gått med på det så hade jag inte fått några pengar eftersom jag inte hade någon tilläggstjänst för det heller! Men, det kommer att dröja 6 – 8 veckor innan jag får pengarna och det är, jag citerar, ”en process som vi på Travelstart inte har någon kontroll över”. Vad ända in i glödheta! Det går på en svinblink att betala men när man ska få tillbaka pengar, ja då tar det en eon av tid! I det här läget har jag som konsument inte så mycket mer att sätta emot. Jag rättar in mig i ledet och väntar... och väntar... och väntar!

Efter 10 veckor har det fortfarande inte blivit något klirr i kassan. Jag sänder iväg ett nytt meddelande via deras webbplats - väntar sju dagar - och får tillbaka ett riktigt yxskaftsvar som dessutom inte går att svara på! Nu är det nära att Arga Farbror cramler brinner ur totalt! Jag letar febrilt efter alternativa kontaktvägar och ser till min stora gläde en text: ”Nu finns Travelstart på Facebook!” Jag klickar på länken och kommer direkt till deras logg som är fylld med glada tillrop och små klämkäcka frågor. Mitt logginlägg blir vare sig kort eller klämkäckt...

Bjuder man in kunder till att lämna synpunkter och ställa frågor i ett forum som Facebook så måste man ta ansvar för detta. Nu utbröt en febril aktivitet på Travelstart. Redan efter en timme hade jag ett meddelande från en ”Cutomer Care Supervisor” som beklagade sig och slog pannan i tangentbordet. Jag kunde skriva direkt till henne på hennes personliga mejladress så skulle vi säkert kunna komma överens. De erbjöd sig att betala pengarna till mig direkt utan att de först fått ersättning från flygbolaget, vilket var deras officiella policy. Tänk att man alltid ska behöva surna ur rejält för att få hjälp när saker och ting inte går som planerat!

Några dagar senare, nämligen bestämt söndagen den fjärde oktober som är min födelsedag, dimper det ner ett mejl från Travelstart med texten:

”Grattis på födelsedagen önskar vi alla på Travelstart!”

Nu har jag full service hos dem utan att behöva köpa ”Travel Assist”...

-AFC

  • Comments(4)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Magnus Thursday, November 12 2009 22:05:21

Åter igen bevisas tesen att man måste bli heligt förbannad innan det händer nåt. Lika bra att vara arg jämt!

Posted by Arga Farbror Cramler Thursday, November 12 2009 20:47:05

Många säger att Sverige är byråkratiskt, men med anledning av Thomas P:s kommentar så kan jag bara tillägga att Frankrike och Tyskland har två av världens dyraste Skatteverk. Sverige är ett utav de billigaste. Europa och EU är oerhört byråkratiskt och det kan man lätt räkna ut eftersom Tyskland och Frankrike är rätt stora EU-länder...

Posted by Thomas p Thursday, November 12 2009 20:11:44

Air France är inte ett smack bättre, skulle med en anknytning från Bordaux till CDG Paris, spetsnäsan i inchecknigsdisken klämde fram att mitt namn inte fanns i deras rullor. Stressad som bara den efter att ha försökt att lämna tillbaka en Hertz Toyota till en fullständigt ointresserad biluthyrare anländer jag inchecknigen 25 minuter före avgång, ingen Persson, men kollegan fanns med, bokad vid samma tillfälle. Tjatar i en kvart utan framgång då en parant Air France madam lite högre upp i hierarkin kliver in för att försöka reda upp saken, uppenbarligen mån om att dämpa min allt högre stämma. Efter några raska knapptryckningar får jag mitt boarding card och kan passera Air France madam #1 med ett riktigt äckligt hånflin på läpparna. Det var bara en snubbe bakom mej i gaten och det var Jean-Pierre som stängde flygplansdörren bakom ryggen på mej.

Posted by Ika Thursday, November 12 2009 18:17:28

...man ska ju inte skratta men...det är svårt att låta bli. På samma gång förstår jag precis hur jävla förbannad och skitsur man blir!

PÅ DOM BARA!